Té veel beschermd? Dat kan ook!

Categorie:

Recent bezocht ik een logistiek bedrijf. Hier liep het personeel op zware, waterdichte schoenen. Het gevolg? Elke dag vermoeide en stinkende voeten. Veel bedrijven hanteren een standaard voor persoonlijke veiligheid. Vreemd, want niemand is standaard.

Ander voorbeeld: Ik kwam bij een bedrijf waar mensen met snijbestendige handschoenen werkten. Prima toch? Maar ze werden gebruikt voor het sorteren van stompe voorwerken. Dus snijgevaar was er helemaal niet. Er was eerder sprake van een risico van onderkoeling, aangezien het in de buitenlucht gebeurde.

We spreken hier van overbeschermd werken. Onhandig, onplezierig en prijzig. Overgenormeerd werken beperkt je in alles, behalve in de kosten. Dus: hoe kunnen we dit voorkomen?

Overgenormeerd werken beperkt je in alles, behalve in de kosten.

Stap 1: risico-inventarisatie & PBM-scan
Kies niet iets omdat het nu eenmaal zo hoort. Bepaal eerst welke personen met welke risico’s in aanraking komen. Vaak is dit al vastgelegd in een RI&E. Deze personen kun je meestal indelen in functiegroepen. Bepaal welke risico’s een PBM vereisen. Zo heb je duidelijk onderbouwd waarom je welke PBM’s kiest. Een PBM-adviseur kan dieper ingaan op een specifiek risico. Hij weet vanuit ervaring wat de regelgeving is, maar ook welke oplossingen het meest effectief zijn.

 

Stap 2: Kritisch selecteren
Dan komt het moment waarop je de PBM kiest. Maak hierbij een efficiënte keuze per functiegroep. Zo voorkom je dat je per individu een afwijkend pakket selecteert of dat je juist één standaard oplegt aan iedereen. Raak hierbij niet de persoonlijke veiligheid uit het oog. De gekozen PBM moet tenslotte voldoen aan de minimale normeisen.

 

Stap 3: Test & Implementatie
Nu je de keus hebt gemaakt, is het verstandig dit eerst te laten testen. De collega’s op de werkvloer moeten er straks mee werken. Hierbij moet je voornamelijk kijken naar het draagcomfort en de bewegingsvrijheid. Werknemers willen niet gehinderd worden door hun PBM. Daarom is het soms goed dat ze hun voorkeur over 2 of zelfs 3 opties uitspreken.

Als je collega’s tevreden zijn, kun je het implementeren. Als PBM-gebruik een issue is binnen de organisatie, is het verstandig hier extra aandacht aan te besteden, middels nieuwsbrieven of instructies. Een toolbox is zeer aan te raden bij het gebruik van nieuwe PBM. 40% van de PBM’s wordt namelijk verkeerd gebruikt.

 

Stap 4: Evaluatie en optimalisatie
Alles is in beweging: technologie, wetgeving en niet te vergeten: uw organisatie. Houdt dus regelmatig met uw magazijnbeheerder de PBM-pakketten tegen het licht. Uw gebruikerspakket kan soms efficiënt versmald worden en soms ontstaan er nieuwe oplossingen die oude PBM’s vervangen of zelfs combineren.

Christian van de Vreede
PBM-adviseur

Gratis voorlichtingsposter

Direct aan de slag met arbeidsrisico’s? Download onze voorlichtingsposters! Hierin krijgen medewerkers tips om veiliger te werken.

 

Deel dit bericht via:

Recente berichten:

Social media